dimarts, 7 de juny del 2016

La nit de les criatures



La nit de les criatures
de Toni Morrison
Premi Nobel de Literatura

Ara Llibres - Amsterdam

Juny de 2016


És un llibre fort. És Toni Morrison. Ja des del començament veus la importància de la força de les paraules.
No és culpa meva. O sigui que no me'n podeu acusar. Jo no ho vaig fer i no tinc ni idea de com va poder passar. No em va caler més d'una hora després que me la traguessin d'entre les cames per adonar-me que alguna cosa anava malament. Molt malament. Era tan negra que em va fer por.
La Lula Ann és una nena poc estimada. Gens. I senzillament no és estimada pel fet d'haver nascut negre com el sutge de pares negres, quasi blancs. La seva àvia no ha dit mai a ningú que ve de família negra... I ella lluita des de petita per una carícia, per un somriure, per una mínima acceptació per part de la seva mare. I això la porta a una situació terrible en la qual va aconseguir que la seva mare estigués al seu costat, l'acaronés i l'acceptés una mica... Ja de gran es canvia el nom, es fa dir Bride, està orgullosa de ser negra i té un gran èxit professional. Té parella, un noi a qui ella no li pregunta mai res, ni d'on ve ni què fa, i això és el que a ell li agrada. Un dia la Bride vol intentar reparar una acció que va fer de nena i en surt malparada. Quan ho explica al xicot ell s'enfada molt sense acabar de saber la història i se'n va. La Bride llavors va al seu darrere i coneix així a la Rain i la seva dolorosa història. La Rain l'anomena "la meva dama negra" i la troba a faltar quan se'n va... També coneix la Queen, la tia d'en Booker, el seu xicot. És l'única que entén què li passa al noi. Com a la Bride, tot li ve de la infantesa, de la mort del seu germà Adam. Les circumstàncies faran que els dos es retrobin en un moment delicat i pugin posar en ordre les seves vides. 
Sembla mentida, tot i que ho sabem, el poder que tenen les paraules i la importància de saber escoltar l'altre, el que diu i el que no diu... Saber posar-se a la pell de qui tens al davant, voler comprendre què li passa i ajudar-lo amb una petita empenta, una paraula o un cop de mà. I com ho té de difícil una nena negra per aconseguir autoestima i comprendre que és igual que una nena blanca; tot li va en contra... 
M'ha agradat molt el llibre tot i que potser em va agradar més Una benedicció. Són diferents. Diferent època, diferent ambient. Però els dos expliquen amb cruesa la difícil i dolorosa vida dels negresen diferents moments de la història i en diferents llocs. Gran escriptora!!!