dissabte, 7 de novembre de 2009

Els mons de I'Islam a la col·lecció del Museu Aga Khan


Els mons de l'Islam
a la col·lecció del Museu Aga Khan


Caixaforum
amb Isabel Llarruy

5 de novembre de 2009




Aquesta exposició és diferent a altres. És un caos de temes i de dates. Són poques peces comparades amb la immensa col•lecció de l'Aga Khan. La Isabel Larruy, com sempre, documentada i plena d'anècdotes et fa vibrar davant cada peça. Però és tan ràpid, tan diferent, que se't barreja tot una mica i t'adones de la falta que et fa un curset accelerat d'art islàmic. Totes les peces són d'una riquesa i un treball excepcional; la majoria amb escrits sobre Alà i Mahoma, repetint-ho una i altra vegada.

He posat el text del tríptic perquè crec que resumeix molt bé l'exposició i, per a mi, serà un recordatori el dia que ho rellegeixi.
Una de les peces que no anomena el tríptic és una porta tota ella de mareperla -cada dos dies l'han de mullar perquè segueixi viva- d'una bellesa exquisida. Se suposa que és la porta d'un harem, per la delicadesa i feminitat de l'obra i perquè es pot obrir només des de fora i té un forrellat a la part de dalt...
Un Alcorà, tot ell escrit en or i amb il•lustracions perfectes va ser arrancat full per full i venut a preu de l'or que hi havia. Tenia 200 pàgines i l'Aga Khan les ha anades rescatant a subhastes i n'hi falten, crec, unes trenta-cinc. N'hi ha dues a l'exposició. Ell vol recuperar els tresors del seu país i de la seva religió, les seves arrels. I ho està fent.

Val la pena la visita i, sobretot, que hi hagi una guia perquè les explicacions ajuden molt a gaudir d’aquesta riquesa.

Diu el tríptic:
Els mons de l'Islam aplega una selecció de 190 obres mestres de la col•lecció del futur Museu Aga Khan, que es construirà pròximament a la ciutat de Toronto, al Canadà. La col•lecció d’art islàmic de l’Aga Khan és una de les més importants del món. Reuneix tot un seguit de peces valuoses i significatives de totes les dinasties històriques del món musulmà, inclosa la famosa col•lecció de miniatures i manuscrits del príncep Sadruddin, oncle de l’actual Aga Khan, i la seva esposa, la princesa Catherine. En total, la col•lecció comprèn prop d’un miler d’obres que abracen més de mil anys d’història i resumeixen els millors assoliments artístics dels móns del islam.

La varietat d’estils, materials i tècniques que donen forma a aquestes manifestacions artístiques és el reflex dels valors de la tolerància i el pluralisme propis del món musulmà, en consonància amb la seva diversitat ètnica, lingüística i cultural.
L’exposició segueix l’itinerari d’aquells viatgers que, durant segles, van fer el recorregut de Còrdova al Pròxim Orient: devots en peregrinació a la Meca, comerciants i estudiosos o erudits que anaven cap a Damasc o Bagdad per ampliar els seus horitzons. Aquests intercanvis religiosos, comercials i culturals van donar lloc a una creixent orientalització d’Occident. Al llarg d’aquest trajecte es presenten obres procedents d’Al-Andalus i el Magrib, passant per l’Egipte fatimita i mameluc o l’Anatòlia otomana, amb destacats exemples d’elements arquitectònics –capitells, bigues i peces de cassetonat -, joieria fatimita de tradició bizantina i ceràmiques que mostren la influència de la Xina o l’extraordinària qualitat dels terrissaires del Iznik, i, finalment, retrats de sultans otomans amb les insígnies distintives del seu poder.
La ruta continua per l'Iran, des del començament de la seva islamització al segle VII fins a les dinasties safàvida, zand i qajarita, que van governar el territori des del segle XVI fins al començament del XX. En aquest tram, l’esplendor de la cultura iraniana es fa palesa en preciosos atuells de vidre gravat i de ceràmica, estendards i peces de ferro cisellat, portes treballades i extraordinaris manuscrits il•luminats d’època safàvida, com també un seguit de sorprenents retrats de monarques qajarites. El viatge s’acaba amb l’imperi mogol de l’Índia del segle XVI al XIX, època en la qual la presència d’europeus a la cort va influir en el desenvolupament del realisme i de noves tècniques pictòriques. Entre aquest conjunt d’obres hi trobem retrats de sultans i representacions de la història de l’Índia, com també de la seva fauna i flora i elements característics de la seva arquitectura.
Finalment, en l’eix del nostre recorregut, hi trobarem una secció dedicada a l’Alcorà, el llibre sagrat de la fe musulmana, amb luxosos exemplars d’escriptures, cal•ligrafies diverses i belles decoracions, com també altres objectes amb inscripcions d’oracions i de sures. Cal destacar la importància de l’Alcorà com a font d’inspiració d’arquitectes, artistes i artesans de les terres del islam, de la mateixa manera que la Bíblia i els relats bíblics van inspirar els seus homòlegs del món cristià.