dimecres, 17 de març de 2010

Monet y la Abstracción





















Monet y la Abstracción

Museo Thyssen-Bornemisza i
Fundación Caja Madrid
Madrid

12 de març de 2010

Aquesta exposició està repartida entre dos museus, el Thyssen i Cajamadrid.
La Fundación Caja Madrid està molt ben condicionada per poder gaudir de les obres d'art que s'hi exhibeixen. Ja no és la primera vegada que hi anem i sempre en sortim molt satisfets. Poques obres, ben col•locades i que, quan puges al segon pis, pots contemplar des d'una perspectiva admirable.
El Thyssen, més clàssic, també t'ofereix una bona visió de l'obra; però m'agrada molt més Caja Madrid.
Ens presenten l'obra de Monet com una avantguarda de l'art abstracte. Monet va saber transformar l'observació de la natura del impressionisme en una nova experiència plàstica; i la manera d'expressar aquesta experiència personal a través de mitjans purament pictòrics el va portar a les portes de l'abstracció.
De tot això se'n van adonar una colla de pintors cap als anys 50 del segle passat quan es va produir un revival de Monet que estava una mica arraconat.











Les dues exposicions ens presenten quadres de Monet i al costat pintures abstractes inspirades en els de Monet. La llum, els colors, la textura... en tot es veu la relació entre les dues tendències. Si veus els quadres de passada, quasi sense aturar-te, no t'adones de res; però si vas amb una guia, o amb l'àudio-guia, llavors sí que veus la relació d'una pintura amb l'altre i la influència de Monet en els abstractes. Com aquesta pintura de Mark Rothko inspirada en "La posta de sol a Étretat" de Monet.
Monet es va instal•lar a Giverny l'any 1883 i durant 15 anys va estar dissenyant i construint el seu jardí, amb els nenúfars, les flors i el pont japonès. I es va dedicar a pintar-lo del dret i del revés, amb tota mena de llums i clarors. Els quadres dels nenúfars i del jardí són una delícia. Te’ls mires i no trobes el moment de deixar-los.
I la conseqüència del revival de Monet va ser una peregrinació d’artistes europeus i americans per la casa i el jardí de Giverny; la contemplació de les pintures que es trobaven abandonades en l'antic taller de Monet va suposar per a ells un impuls essencial per a les seves obres posteriors.
La sèrie de pintures de Monet sobre el desmai (sauce llorón) són metafòriques en homenatge als soldats francesos en combat. Les vibracions del color en forma de dolls verticals al llarg de la tela eren l'expressió amb què Monet es lamentava dels horrors de la Gran Guerra.
No puc posar aquí els noms dels pintors abstractes ni mostrar gaire pintures. Només un parell per recordar aquesta exposició que val la pena visitar.