diumenge, 15 de setembre del 2013

Don Quijote de la Mancha


Don Quijote de la Mancha
de Miguel de Cervantes Saavedra

Edición IV Centenario
Real Academia Española
Asociación de Academias de la Lengua Española

Alfaguara


Estiu 2013


Assignatura pendent de fa molts, molts anys!
Amb un grup d'amics volem fer la ruta del Quixot. I jo he demanat temps per llegir-lo abans. I a corre cuita aquest estiu m'hi he posat. I la veritat és que m'ho he passat molt bé!
Sabia que era molt divertit. Quan tenia 14 o 15 anys una amiga, l'Elisa, que ja no hi és sinó li enviaria un mail per comentar-li-ho, llegia el Quixot a hores d'estudi al col·legi. I les monges sempre se n'adonaven perquè ella es posava a riure sense recordar que era a classe...
Si Cervantes volia enriure-se'n dels llibres de cavalleria el que va aconseguir va ser escriure'n un de molt bo! Perquè les bogeries del Quixot hi són però totes les reflexions que fa, i en fa moltes, són d'una cordura impressionant que ja voldríem per molts polítics d'avui. I el deixar fer a la vida, a la providència, el saber estar i parlar amb la gent, sense presses, l'art de la conversa... tot és plaer pel qui ho llegeix.
Per altra banda tenim a Sancho Panza, l'home inculte que acompanya al cavaller, l'home de la saviesa popular, compartint amb ell les seves visions i encantaments però guardant també dins seu una certa incredulitat pel que passa. Però mai no el deixa sol. I quan parla diu més refranys que paraules soltes, vagin o no a to amb la conversa que porta. I a més és d'una lleialtat extrema al seu amo.  
D'aquests refranys un dia, si em vaga, en faré un recull, perquè són molt bons!
L'he llegit seguit, sempre de dia, he gaudit fent-ho i estic contenta d'haver-lo llegit. Ara ja puc anar a fer la ruta amb una mica més de coneixement de causa.
I veient que aquest llibre m'ha agradat tant d'aquí un mes o dos començaré Tirant lo Blanc. També és una assignatura pendent i ja em toca posar-m'hi.
L'edició triada per llegir me l'ha recomanat l'Antonio, i m'ha deixat també el llibre perquè sembla que està exhaurit. Les notes a peu de pàgina són les necessàries i molt entenedores. Gràcies, Antonio!