Zabaleta
Zabaleta
Caixa Forum
amb Isabel Larruy
15 de maig de 2009
Pintor rural, protoimpressionista. Nascut a Quesada, província de Jaen, té sempre com a exemple les cares rodones de les dones del seu poble, les muntanyes pelades i les casetes petites i blanques.
En els seus quadres hi trobem sobretot el fauvisme, però també el impressionisme i el inici del cubisme.... Cares rodones i mocadors al cap. La figura central sempre al mig del quadre. Molta influència de Picasso: ell li recomanava pintar des de l’interior amb finestres obertes, de perfil ensenyant tota la cara, perspectives diferents de les normatives.. tot el que li deia Picasso ell ho aplicava.
Parella de vells, sempre la petita casa blanca del seu poble i les muntanyes sense vegetació fins que arriben els rics i fan plantar oliveres.
Dona despullada: la dignifica fent amb la claror de la bombeta el triangle símbol de la presència de Déu. També ho fa en el quadro de la Festa major: al cente de la plaça hi trobem la llum en forma de triangle: deïfica la plaça perquè és el lloc més important, és el centre que dóna vida al poble .
També pinta les coves on vivien els que no podien permetre’s una casa. El primer pla, amb colors vius, una dona amb el seu fill que ens recorda, per la forma com el nen agafa la mare, a les marededéus gòtiques; en segon pla, fosc, les coves i figures que ens donen sensació de profunditat, de perspectiva.
Sempre dibuixava els quadres abans de pintar-los. Dibuixava molt bé. Després feia una gran taca de color i a sobre hi pintava, hi dibuixava, realçava les formes, les corbes, els detalls.
Va començar a pintar terres amb rajoles alternant colors, que desprès s’ha fet com cosa normal a cuines i banys.
És una exposició curta, molt agradable de contemplar i que et deixa amb ganes d’anar a Quesada a visitar el museu i a contemplar els paisatges que ell va pintar.
En els seus quadres hi trobem sobretot el fauvisme, però també el impressionisme i el inici del cubisme.... Cares rodones i mocadors al cap. La figura central sempre al mig del quadre. Molta influència de Picasso: ell li recomanava pintar des de l’interior amb finestres obertes, de perfil ensenyant tota la cara, perspectives diferents de les normatives.. tot el que li deia Picasso ell ho aplicava.
Parella de vells, sempre la petita casa blanca del seu poble i les muntanyes sense vegetació fins que arriben els rics i fan plantar oliveres.
Dona despullada: la dignifica fent amb la claror de la bombeta el triangle símbol de la presència de Déu. També ho fa en el quadro de la Festa major: al cente de la plaça hi trobem la llum en forma de triangle: deïfica la plaça perquè és el lloc més important, és el centre que dóna vida al poble .
També pinta les coves on vivien els que no podien permetre’s una casa. El primer pla, amb colors vius, una dona amb el seu fill que ens recorda, per la forma com el nen agafa la mare, a les marededéus gòtiques; en segon pla, fosc, les coves i figures que ens donen sensació de profunditat, de perspectiva.
Sempre dibuixava els quadres abans de pintar-los. Dibuixava molt bé. Després feia una gran taca de color i a sobre hi pintava, hi dibuixava, realçava les formes, les corbes, els detalls.
Va començar a pintar terres amb rajoles alternant colors, que desprès s’ha fet com cosa normal a cuines i banys.
És una exposició curta, molt agradable de contemplar i que et deixa amb ganes d’anar a Quesada a visitar el museu i a contemplar els paisatges que ell va pintar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada