divendres, 23 de novembre del 2018

L'omissió de la família Coleman




L'omissió de la família Coleman
de Caudio Tolcachir

Teatre Romea

22 de novembre de 2018


Direcció: Caudio Tolcachir
Traducció: Jordi galceran
Actors: Roser batalla, Bruna Cusí, Josep Julien, Francesca Piñón, Vanessa Segura, Ireneu tanis, Sergi Torrecilla, Biel Duran, Marc Rodríguez


Comèdia esbojarrada. Presenta una família atípica. Una àvia, la seva filla i tres néts a quin més diferent. Tota l'obra és un no parar de situacions inversemblants. algunes potser més reals perquè la vida porta a coses molt estranyes... El públic ria molt. A mi la veritat és que no em va agradar massa. Tot i que els actors treballen molt bé i els papers no són gens fàcils.
Els dos personatges que més em van agradar van ser l'àvia i la néta petita
Després, llegint el que explica en Jordi Galceran, el traductor, m'hi vaig reconciliar una mica. Diu que l'obra és argentina i que totes les situacions, els que es diu i es fa, en argentí té una gràcia especial. I m'ho crec. A Argentina recordo que només sentir l'accent amb què parlen ja somreia...
Galceran tenia dues opcions. Donar un català especial, diferent, a la gent de l'obra o deixar-la en el català normatiu com l'original és en argentí normatiu. I va triar la segona opció.
No dic que l'obra sigui dolenta. Ni que el tema no sigui ben trobat. Senzillament penso que esperava una altra cosa. I al teatre no hi pots anar amb expectatives. Has de deixar-te sorprendre.
I a mida que hi vaig pensant trobo més detalls i situacions que m'agraden...