dijous, 7 de maig del 2020

La revolució vertical





La revolució vertical
o perquè els humans caminen drets

de Ngügï Wa Thiongo

Raig verd

Maig 2020         Confinats Covid 19




És una petita joia! Ja havia llegit un llibre seu, Somni en temps de guerra, que m'havia agradat molt. Aquest és diferent. És una faula africana escrita en kikuiu. Com a faula, està escrita per llegir-la en veu alta i explicar-la als altres. Les faules s'han conservat sempre per tradició oral i aquesta no n'és cap excepció. Ans el contrari. És per seure amb els néts i explicar-los la història del cos humà, de les persones i el que pensen i fan. 
La faula ens explica una discussió entre les diferents parts del cos. Abans els homes caminaven amb cames i braços, com totes les criatures que tenen extremitats  i corrien més que un guepard. Els braços i les cames anaven empre a la una, i estaven tan units que les altres parts del cos els deien els cosins. Les altres parts del cos els tenien enveja i van començar a conspirar contra ells. La llengua va demanar un pla al cervell i va qüestionar quina part era més forta, si les cames o els braços. Les extremitats van demanar la paraula a la boca i van començar a explicar les seves meravelles...  
Fins que arriben a la conclusió:

Però si tu m'ajudes i jo t'ajudo
serà possible l'impossible
si m'acompanyes i t'acompanyo
veuràs que el cos és invencible. 

El llibre està ple de dibuixos africans; quan el veus penses que potser és un llibre per nens. No, també és per nens, que és diferent. És un llibre, per mirar, per llegir, per llegir-lo a algú en veu alta, per pensar-hi... 
Potser perquè m'agrada molt la narrativa africana, perquè la trobo poètica i musical, perquè em parla de terres i costums que no he viscut ni m'han explicat de petita... m'agrada molt llegir aquests autors africans, en gaudeixo i els busco!